Ретро полъх от 60-те за дамите бунтарки
Бижутата на Инвоук имат мисия да вдъхновяват. Те са огледало на принципите, които изповядваме. Обърнахме поглед към бурните 60-те. Безспорно едно от най-динамичните десетилетия на ХХ век, тези години са символ на индивидуализъм и несломим дух. Жената, готова да отстоява себе си, въплъщава висшия идеал според нас. А пък модата също е начин да се заявите. Стилът на онова време е специфичен. Той е разпознаваемият почерк на епохата, а днес ние го възраждаме.
Ако познаваме западната цивилизация като идеологически свободна сега, за това голяма заслуга имат 60-те години на XX век с контракултурата си и бунта срещу всяко статукво. В следвоенните години се ражда поколение, което, израснало във време на изобилие и без тревоги как да оцелее, успява да се изкачи нагоре в пирамидата на потребностите. С хъс за промяна, невиждан от времето на Френската революция, тези младежи превръщат в център на своето битие социалната непримиримост.
Отвъд океана се заражда хипи движението. Наричани още “деца на цветята”, бунтарите на Америка апелират за мир, заставайки срещу войната във Виетнам. Те живеят извън патриархалния строй, за да формират свои собствени социални единици - комуните. Борят се за полово и расово равноправие. По онова време законите и нравите все още държат тъмнокожите в гражданска неправда. Жените също не се радват на привилегии. Те остават зависими от съпрузите си без възможности за развитие извън пределите на дома. Тревогите на индивида се превръщат в колективна кауза, надига се всеобща вълна на негодувание, екзистенциален катарзис, който ще промени темперамента на западния свят завинаги.
Отзвук се чува и в Европа. Май’68 е пословична дата за Франция. Започнало като стачка на студентите в Париж, общественото недоволство обхваща цялата страна. Улиците са пълни с тълпи от протестиращи. Университетите са окупирани. Има множество сблъсъци между цивилни и органи на реда. Хаосът е повсеместен. Правителството е поставено на колене, докато не предложи по-добри условия за работещите. Историята помни събитията от 1968 г. като най-мащабното движение за граждански права в следвоенна Европа.
Промените, естествено, засягат цялостния облик на човека. Индустриализацията е завладяла ежедневието. Коли, телевизия, уреди за домакинството - безброй начини животът да стане по-бърз и функционален, отърсен от едновремешната помпозност. Модерните времена изискват и нова визия за жената. Стилът на 60-те е сякаш потомък на възродилата се женска осанка две десетилетия по-рано, когато Кристиан Диор дебютира с колекцията си “The New Look”. През войната дамският костюм е бил строг, със заемки от униформата и груб евтин плат. Диор връща изящния силует, правейки заявка за идващото време на благоденствие. Но елегантният стил вече има друго лице. Тоалетът е изчистен и удобен. Тенденцията към опростяване продължава, докато през 60-те ярките цветове и геометрията срещат нова форма. Минижупът изгрява на модния подиум като прерогатив на младите и е отзвук на актуалния наратив за освобождаване от старите авторитети.
Бижутата също са революционни. Скъпите материали остават в миналото, за да може вече всяка дама да си позволи накити. Пластмасата навлиза в бижутерията. Търси се контраст не само между черно и бяло, но и чрез съчетаването на други ярки цветове. Обемите са за предпочитане, а украсата е с геометрични мотиви. Почерпихме вдъхновение от тази шейсетарска мода на бунта, но прибавихме и собствен прочит. Цветовете са все така пъстри, но сега с изящен позлатен контур. А пластмасата я заменихме с бижутериен лак. Резултатът са атрактивни бижута за смелите дами, които не отстъпват от стила си.